Konfiguracja PrestaShop cz.1 rel=”canonical”

Od autora

Tym wpisem zapoczątkowuje serię artykułów (choć może “artykułów” to trochę zbyt grube słowo) odnośnie konfiguracji PrestaShop 1.6.9 zarówno pod kątem działania jak i optymalizacji serwisu.

Oświadczam również wszem i wobec, że jest to pierwszy sklep na Preście, który uruchamiam od zera. Moje wpisy możecie więc potraktować bardziej jak  osobisty dziennik, w którym będę opisywał problemy, z którymi zmierzę się podczas stawiania sklepu. Oczywiście znajdziecie w nim również potencjalne rozwiązania tychże problemów.

Jeśli dwa pierwsze akapity Cię nie odstraszyły to zapraszam do dalszej lektury,

Kanoniczne url, atrybut rel=”canonical” na podstronach(paginacji) kategorii/wyników wyszukiwania

Prestashop powszechnie uważana jest za oprogramowanie przyjazne wyszukiwarkom. Po krótkiej analizie skryptu oraz na podstawie moich doświadczeń z innymi platformami sklepowymi (np. iai) podzielam tą teorię. Presta jednak, aby sprostać temu stwierdzeniu wymaga wielu zabiegów, które może wykonać sprawny chirurg (w tym wypadku osoba obeznana z programowaniem i skryptem) lub osoba o minimalnej budżecie, poprzez zakup odpowiednich modułów. W tym miejscu można więc również obalić tezę, że Presta jest oprogramowaniem darmowym. Jak widać nic za darmo, no chyba, że budujemy serwis, który na starcie będzie miał sporo “wad’

Jedną z takich wad jest brak atrybutu rel=”canonical” zarówno na podstronach kategorii jak i podstronach wyszukiwania. O ile drugi można jakoś przeżyć (poprzez blokadę indeksacji wyników wyszukiwania), o tyle ten pierwszy mocno drażni ludzi odpowiedzialnych za optymalizację serwisu.

Dla osób nieobeznanych, które nie wiedzą o co chodzi z paginacją (stronnicowaniem?) załączam odpowiedni obrazek:

Rel="canonical" w Prestashop
Paginacja w Prestashop

Prestashop tworzy również odpowiedni adres url:

domena.pl/42-mydla-naturalne#/page-2

jeśli natomiast mamy wyłączony moduł nakładania filtrów nawigacyjnych w systemie blocklayered to ten adres będzie wyglądał tak:

domena.pl/42-mydla-naturalne?p=2

Jeśli więc mamy dużo produktów w danej kategorii, to presta wygeneruje nam odpowiednią liczbę podstron z zduplikowanym opisem na tej kategorii, powielonym na każdej podstronie Dodatkowo, jeśli blok nakładania filtrów włączymy później istnieje duża szansa powstania sporego śmietnika, gdy zaindeksuje nam te same aresy z innym paramatrem (na szczęście presta je sama przekierowuje, ale śmietnik w SERP-ach zostaje).

Rozwiązanie problemu duplikacji w obrębie paginacji (stronnicowania)

Na kilku forach internetowych znalazłem w zasadzie dwa rozwiązania problemu. Pierwsze, mniej eleganckie i moim zdaniem kiepskie ze względu na użytkownika jak i optymalizacje to tzw. infinity scroll czyli wygenerowanie wszystkich produktów jednej stronie kategorii. Nie muszę chyba tłumaczyć, co się stanie w przypadku posiadania dużej ilości produktów ze zdjęciami na takie podstronie.

Druga opcja to zastosowanie dość drogich płatnych modułów:

http://addons.prestashop.com/pl/seo/7228-duplicate-content-handler.html  http://addons.prestashop.com/pl/seo/4501-canonical-url-pro.html

 i trzeci polski, ale nie znam ceny:

   http://www.infinityweb.pl/project/modul-rel-canonical/

 Jeśli znacie inną metodę np. poprzez dodanie odpowiedniego kodu do plików Presty z chęcią ją przetestuję i opublikuję 🙂